Práce z domova a jak ji snadno zvládnout

Práce z domova se v současné době stává nejen nutností v souvislosti s pandemií coronaviru COVID-19, ale také obecným trendem na trhu práce. Řada zaměstnanců i zaměstnavatelů dnes již zná výhody práce na dálku z pohodlí domova a není proto divu, že řada firem se již dnes orientuje právě na tento druh práce. Práce z domova ovšem skýtá i jistá úskalí, kterým je radno se vyvarovat tak, aby náš profesionální život nekolidoval s tím osobním a zároveň aby naše produktivita byla co možná nejvyšší. Pojďme si tedy říct, jak co nejlépe zvládnout home office.

Rozložení práce z domova

Základem pro dobré zvládnutí práce doma je efektivní rozložení času na čas pracovní, kdy se věnujeme výhradně práci a čas, kdy se můžeme věnovat jiným činnostem ať už jde o relaxaci, domácí práce nebo například i stravování. Práce z domova může velmi snadno svádět k prokrastinaci, na úkor odvedené práce, je proto zcela nezbytné mít stanovený jasný rozvrh a přesně jej dodržovat. Protože ale pracujeme z domova, je jen na nás, jak si pracovní rozvrh nastavíme. Důležité při tom ovšem je dodržovat vyváženost takového rozvrhu. Jednoduše řečeno nelze sedět dvanáct hodin vkuse u počítače nebo laptopu.

Ideální pracovní dobou, kdy máme nejvíce energie je (bohužel) ráno. Ačkoliv může být velmi pohodlné si přispat a začít pracovat až dopoledne nebo dokonce odpoledne, pro pracovní výkon to není zcela vhodné. Podobně jako není vhodné pracovat pozdě do noci, kdy je lidské tělo přirozeně méně aktivní, což se odráží i v pracovním nasazení. Na druhou stranu nám při práci doma odpadá čas strávený cestou do práce, a ve výsledku se nám tak skutečně dostane jisté odměny v podobě delšího spánku.

Rozvrh ať už se nakonec rozhodnete pracovat v kteroukoliv dobu je ovšem nutné velmi pečlivě dodržovat. A to jak dobu pracovní, tak dobu volna. V pohodlí domova můžeme velmi snadno zapomenout sledovat čas, nebojte se si proto nastavit upozornění, například budík na vašem mobilním telefonu, který vás včas upozorní, že je čas si dát přestávku nebo se opět vrhnout do práce.

Prostředí pro home office

Již samotné pojmenování „home office“ neboli domácí kancelář, nám naznačuje, že i doma bychom si měli vytvořit cosi jako kancelář, pracovní prostředí vyhrazené právě k tomuto účelu. Takovým ideálním příkladem domácí kanceláře je samostatná pracovna. Ne každý má doma takový prostor jen sám pro sebe. Jako domácí kancelář se ovšem může hodit prostý kout s psacím stolem a prostorem (například policí) se vším, co k výkonu práce potřebujete. Upravme si tuto kancelář tak, aby nám jednak vyhovovala svým rozložením a zároveň abychom měli vše důležité po ruce. V době, kdy pracujeme (viz výše) je velmi důležité snažit se opouštět náš pracovní prostor co možná nejméně.

Aby bylo naše prostředí k práci co nejvhodnější, je nezbytné eliminovat všechny rušivé elementy, vypnout televizi či rádio, na minimum omezit jakýkoliv hluk. Pokud chceme při práci poslouchat hudbu, pak rozhodně volíme takovou, která je co nejméně rušivá. Nezapomeňte, že naše oblíbená píseň nás bude svádět k poslechu na úkor práce. Bude proto lepší zvolit hudbu spíše instrumentální a ambientní.

Pohodlí je důležitou součástí pracovního prostředí, jeho přemíra nás ovšem může uspat. Pokud máme spojit práci a pohodlí je třeba obojí vyvážit tak, abychom jedno nekolidovalo s druhým. Jistě není třeba říkat, že práce z postele nemusí být tím pravým. Ideálním řešením je samozřejmě psací stůl s pohodlnou ergonomickou židlí, která zajistí správné a zdravé držení těla. Pokud ovšem preferujeme například křeslo nebo pohovku a laptop a zároveň dokážeme udržet koncentraci na páci, jsou možné i tyto varianty.

Neméně důležitým aspektem práce z domova je též osvětlení. Přirozené denní osvětlení je pro práci pochopitelně nejvhodnější. Čemu se ale chceme vyvarovat je práce ve tmě na laptopu. Pokud tedy musíme pracovat v noci je nanejvýš vhodné pracovat v dobře osvětlené místnosti, tím můžeme eliminovat nepříjemné pálení a únavu očí, stejně jako celkovou únavu našeho organismu.

Komunikace z domova

Pro práci z domova je v drtivé většině případů nezbytné udržovat pravidelnou komunikaci jak s nadřízenými, tak i s kolegy. K tomuto účelu můžeme použít celou řadu nástrojů ať už jde o sociální sítě nebo média jako například Skype, umožňující videohovory a videokonference. Existují ale také specializované softwarové programy, například Slack, které dokáží propojit nejen pracovníky ale také práci samotnou. Je pak možné komunikovat a zároveň pracovat na projektu v reálném čase, aniž by bylo nutné opustit pohodlí domova. Takové aplikace jsou obvykle opatřeny uživatelsky přívětivým rozhraním a dokáží propojit celou řadu dalších aplikací. Tím vytváří dokonalé prostředí pro komunikaci spojenou s prací na našem počítači či laptopu. Další podrobnosti o těchto a dalších aplikacích usnadňující práci z domova najedete zde.

Práce z domova a relaxace

Stejně jako pro práci na pracovišti i pro práci doma platí, že k ideální pracovní výkonnosti je zapotřebí také odpočinek. Bez ohledu na to, že pracujeme doma, nebudou naše úkoly o nic méně obtížné. Dodržujme proto pravidelné pauzy, protáhněme se, udělejme si čaj nebo kávu, než se opět vrátíme k práci. Sedět celé hodiny u počítače si snadno může vybrat svou daň na našem zdraví. Zvolit v našem volném čase aktivní odpočinek ale nechrání jen naše zdraví, ale zároveň podporuje naši pracovní výkonnost. Dodržujme pravidelný spánkový režim. V Ideálním případě by měl člověk spát osm hodin denně. Během spánku se pak regeneruje nejen tělo ale i mysl. Dobře vyspalí a odpočatí se pak můžeme vrhnout do práce s mnohem větší energií. Více o tom, jak si leze od práce doma odpočinout najdete v našem dalším článku.