Aplikace pro práci z domova

Současný rozmach práce z domova neboli home office jde ruku v ruce s rozvojem domácího softwaru, který nám může práci z domova značně usnadnit. Z nepřeberného množství aplikací jsme proto vybraly ty nejoblíbenější. Tyto základní aplikace vám nabídnou širokou škálu možností a profesionální kvalitu, přičemž zůstávají uživatelsky přívětivé a snadno dostupné.

Office

MS Office je již po desetiletí jakýmsi základním nástrojem pro celou řadu pracovních úkonů. Od prostého psaní, přes vytváření tabulek, grafů a prezentací až po e-mail. V dnešní době je MS Office prakticky nutností, bez které se neobejdeme. V současnosti nám firma Microsoft nabízí dva nejnovější typy této aplikace, a to MS Office 365 nebo MS Office 2019. MS Office 365 je provozován jako služba za paušální poplatek a obsahuje všechny dostupné programy včetně úložiště One Drive a komunikační platformy Skype, ale především má přístup k nejnovějším aktualizacím, což nám zajistí vždy nejmodernější verzi této aplikace. Nespornou výhodou, MS Office 2019 je pak jednorázový nákup. Tento typ aplikace obsahuje ovšem pouze základní programy Word, Excel a PowerPoint a je třeba jej pravidelně aktualizovat.

Alternativou pak může být bezplatný Office online, který vám umožní pracovat z jakéhokoliv zařízení kdekoliv na světě i sdílet a pracovat na projektu v reálném čase s dalšími spolupracovníky. Uživatelské prostředí je pak nastavené podobně jako prostředí ostatních verzí aplikací MS Office, takže je lze používat stejně snadno.

Pokud se poohlížíte po bezplatné alternativě MS Office, pak lze doporučit zcela bezplatnou aplikaci Libre Office, která obsahuje alternativy všech programů, kterými disponuje MS Office a je mu podobná nejen svou funkčností, ale i uživatelským rozhraním.

E-mail

V dnešní době si již nedokážeme představit, že bychom nevyužívali elektronickou poštu čili e-mail. Vlastní e-mail si lze pořídit zcela zdarma a jednoduše na různých portálech. Asi nejúspěšnějším provozovatelem free e-mailů je pak společnost Google se svým Gmailem, účet Google nabízí nejširší využití, díky snadnému propojení s dalšími aplikacemi a je proto vynikající platformou pro používání elektronické pošty. Existují ale i alternativy jako je například e-mailový účet od Yahoo nebo ultra bezpečný ProtonMail. Pro české prostředí pak můžeme doporučit účet na portálech Seznam.cz popřípadě Centrum.cz. Abychom předešli promíchání pošty osobní a pracovní vyplatí se otevřít si takové účty přinejmenším dva.

Všechny naše účty ovšem můžeme dnes spravovat z jediného místa díky e-mailovým klientům, které dokáží snadno propojit všechny vaše e-mailové účty. Moderní verze operačních systémů Windows dnes již zcela běžně disponují aplikací Pošta, ze které lze vaše účty spravovat zcela intuitivně. Stejně dobře poslouží také již zmiňovaný MS Office se svou aplikací MS Outlook. Alternativ existuje celá řada, za všechny jmenujme aplikaci Thunderbird od vývojářů programů Mozzila a Firefox.

Aplikace pro rozvrh práce

Při práci z domova je vždy vhodné mít pevně a jasně stanovený pracovní rozvrh. S tím nám pomůže aplikace Todoist, která nám pomůže vytvořit si ideální jak dlouhodobí, tak i krátkodobí denní rozvrh čiností a využít tak efektivně náš čas. Jde v podstatě o interaktivní elektronický diář. Díky Todoistu si můžeme snadno a přesně rozvrhnout pracovní dobu i dobu volna, můžeme si zde zaznamenat jak všechny schůzky, tak například i nákupní seznam a vše roztřídit dle důležitosti. Todoist nabízí širokou škálu nástrojů, jak zefektivnit využití vašeho času.

Aplikace pro firemní komunikaci

Práce z domova dnes již nemusí být uzavřenou osamělou činností. Celá dlouhá řada aplikací nám dnes umožňuje kvalitní propojení spolupracovníků a práci na projektu v reálném čase. Mezi nejvyužívanější pak patří aplikace Slack, která nabízí skvělé intuitivní prostředí pro komunikaci s kolegy i nadřízenými, nepřeberné množství přizpůsobení a mnoho užitečných nástrojů, jako je propojení dalších aplikací, které můžeme využívat k práci, a funkcí jako například sdílení obrazovky nebo videokonference. Velmi podobné služby nabízí také aplikace MS Teams, což vede k silnému konkurenčnímu souboji mezi těmito aplikacemi.

Vynikající možnosti nám nabízí také aplikace Sharex, umožňující rychlé sdílení screenshotů, a to nejen celých obrazovek, ale i jednotlivých oken či menu, podle toho, co právě potřebujete se svými kolegy sdílet. Jako alternativu lze pak použít programy jako Shutter nebo Skitch pro zařízení Apple.

Pro přímou komunikaci není lepšího řešení než video hovory nebo rovnou video konference. Obojí umožňuje aplikace Skype, která je také součástí předplatného MS Office 365, ale lze ji pořídit zvlášť zcela zdarma. I zde se nám nabízí několik alternativ v podobě aplikací GoToMeeting, Cisco Webex Meetings nebo Google Hangouts Meet.

Internetová úložiště

Pokud chceme pracovat z vícera různých míst je pak nanejvýš vhodné mít naše soubory uloženy na internetovém úložišti, ke kterému budeme mít přístup odkudkoliv na světě, třebaže bychom se chtěli přesunout jen o dům vedle, nebo do nejbližší kavárny. I zde máme na výběr z mnoha možností. Obrovskou výhodou námi dříve zmíněných aplikací ovšem je, že některé mají tato úložiště již jako svou součást. Pokud si proto pořídíte MS Office 365, bude jeho součástí internetové úložiště One Drive, podobně jako bude úložiště Google Drive součástí vašeho účtu Google. Pokud ale i přesto hledáme alternativu pak stejně dobře poslouží i úložiště Idrive.